Ante a emerxencia civil, cara onde vai a extinción de incendios?
Noutras entradas temos comentado
que existen numerosas comarcas do país nas que a enorme acumulación de
combustíbel herbáceo e leñoso, en forma de mato de toxo ou uces ou de
arborizado con grande capacidade de propagación pola súa específica composición
- ácidos, alcóois, terpenos, fenois..-, converte extensas áreas en potenciais
escenarios de grandes dramas humanos pola aparición e desenvolvemento imparábel
de voraces megaincendios. Xa non é só un problema de índole ecolóxico,
económico ou social. Agora é unha
cuestión de emerxencia civil, de enfrontar unha enorme, variada e complexa
problemática revestida pola razón de peso máis importante: a supervivencia.
Ninguén quere que a contorna onde naceu e medrou, convertida nunha grande pira
disposta a arder, se transforme no seu forno crematorio en vida. E iso é o que
parece ignorar o Presidente Neumático cando fala, sen parecer ser consciente da
lixeireza das súas palabras, na necesidade de organizar unha “fundación
público-privada para avanzar no deseño do modelo forestal do futuro en
Galicia”. Esquece que o seu partido
político aprobou por dúas veces o Plano Forestal que nos trouxo até aquí. Agora
quere que as empresas beneficiarias xestionen a catástrofe. Vostede o que ten
que empezar é a dar pasos para resolver ese inmenso problema de carácter CIVIL. Pero non. Anda a dar voltas
como unha buxaina. Ou mellor, o noso presidente parece un derviche xiróvago en
plena cerimonia de ascensión transcendente cara a verdade. Pero a nós non nos
engana o Club do Tangaraño, antes coñecido como PPdeG, que xa anda a preparar
outro salto ao vacío.
Porque a pregunta que formula o
título desta entrada, aínda que se preste, obviamente, a respostas
especulativas, pode responderse analizando a natureza das especulacións ou dos
factores que máis peso poden ter á hora de alimenta-las, que son de índole
política e económica. Esas dúas análises poden indicar cara onde van realmente
as cousas, alí no espazo onde se cruzan as visións proporcionadas por cada unha
das análises. E o que encontramos move á preocupación. Vamos a iso..
Desde a perspectiva política, a análise que se pode facer da
posíbel evolución do servizo de extinción de incendios non debe pasar por alto
as circunstancias e trazos que caracterizan e singularizan a situación en
Galiza e a recente evolución dos feitos. Vexamos:
- 1 Alta dispersión da poboación. Miles de núcleos de poboación intercalados con masas forestais altamente combustíbeis e de extensión variábel, non só no interior do país, tamén en zonas próximas á costa e na contorna periurbana.
- 2 Proxeccións climáticas e meteorolóxicas sustentarían un agravamento das condicións que favorecen a propagación e evolución de grandes incendios que avanzarían arrasando grandes extensións non só nas zonas máis secas do interior, tamén, con alta probabilidade, nas comarcas costeiras.
- 3 O anterior daría lugar á multiplicación das incidencias de alto risco, que afectarían non só á poboación civil, senón tamén, e o máis importante do punto de vista da articulación do operativo anti-incendios, ás múltiples brigadas que se enfronten ao lume.
- 4 A recente evolución da distribución do esforzo orzamentario na política de extinción de incendios en Galiza mostra un enfraquecemento progresivo das partidas destinadas a brigadas locais/municipais.
- 5 O anterior non ten correlación cun aumento do gasto na organización e mantemento das brigadas propias do Servizo de Prevención e Defensa contra Incendios Forestais da Xunta de Galicia.
- 6 Apreciase unha maior dependencia asistencial dos medios propios da Unidade Militar de Emerxencias (UME) e dos medios aéreos de extinción.
- 7 Os labores preventivos que se necesitaría executar para alcanzar obxectivos prácticos substanciais implican o despregamento e organización de operativos laborais que requiren tempo na tramitación contractual e orzamentaria, na rodaxe e mellora da efectividade e, por tanto, na súa consolidación.
Poderíamos concluír que no plano
político a tendencia dun goberno do PP como o que temos podería ser:
- 1. Reducir a exposición aos grandes incendios dos traballadores e bombeiros forestais, o que implicaría a renuncia á organización de brigadas municipais (as menos preparadas).
- 2. Profisionalización das brigadas propias do Servizo de Defensa contra Incendios, multiplicando a súa mobilidade territorial sen incrementar o gasto e, por tanto, tampouco o seu numero.
- 3. Incremento significativo do gasto en medios aéreos a través de contratos con empresas aéreas de extinción.
- 4. Progresiva articulación dun operativo galego que desenvolva labores de prevención.
E que se pode concluír dunha
breve análise do factor económico? Vexamos
primeiro a tendencia internacional.
Segundo o website Business Market Insight, a previsión da
evolución do mercado do combate aéreo de incendios en Europa será claramente
alcista nos próximos anos. Esta é a previsión:
Ingresos e previsión de ingresos no mercado europeo de extinción aérea de incendios (2021-31, millóns de dólares)
Segundo este sitio web:
“Europa representou unha cota do 30,8 % do mercado
mundial da extinción aérea de incendios en 2023 e espérase que manteña o seu
dominio durante o período de aquí a 2031. Estados como Italia, o Reino Unido,
España e Alemaña manteñen a cota maioritaria en Europa debido ao crecente
número de incendios forestais, ás iniciativas gobernamentais para a preservación
dos bosques e á presenza de actores
clave nos países.”
A priori, non parece existir razón algunha para cuestionar que esa
previsión poida ser real. Vemos na revista AirMed
& Rescue, no seu número 136, de 2023, unha reportaxe titulada Government or contract? Aerial firefighting
around the world 1. E nela, unhas declaracións dun xestor dunha
empresa aérea de extinción de Portland:
«Hai unha crecente demanda de avións de extinción de
incendios en todo o mundo, debido ás condicións máis cálidas e secas. Os veráns
son cada vez máis calorosos e secos, e tamén duran máis. Estamos a ver
incendios forestais en zonas que historicamente non experimentan estas
condicións».
O máis interesante desa reportaxe
é o dilema que aparece cando un goberno decide aumentar o gasto en medios
aéreos de extinción. Así o presenta a citada reportaxe:
“Incendios máis frecuentes e grandes e tempadas de
incendios máis longas, que exercen presión sobre as axencias gobernamentais de
extinción de incendios, supoñen unha maior demanda de flexibilidade por parte
dos operadores privados (aéreos), pero a medida que as tempadas de incendios a
nivel mundial se fusionan, cada vez é máis difícil trasladar activos segundo a
demanda.”
E seguido afirma un dos xestores
da Conair, compañía canadiana de servizos aéreos de extinción:
"As zonas que adoitaban experimentar momentos de
maior intensidade de incendios en diferentes meses agora teñen tempadas máis
longas e que se superpoñen, con todos os recursos aéreos ocupados na súa rexión
contratada e incapaces de responder a outras rexións cando se lles chama"
E insiste no factor crucial:
"A principal chave na asinatura de contratos a
curto prazo ou de resposta segundo as necesidades é a dispoñibilidade do avión
cisterna e da tripulación durante o período de tempo solicitado. Unha axencia
gobernamental non vai obter operacións
rendíbeis utilizando solucións a curto prazo. Con frecuencia terán sorte se
atopan un avión cisterna cando o necesitan se operan respondendo aos danos
causados cando se producen as emerxencias. Grandes rexións do mundo teñen as
mesmas tempadas de incendios. Entón, basicamente, convértese nunha competencia
por recursos escasos, e as axencias que
investiron en contratos a longo prazo ou nas súas propias frotas estarán mellor
preparadas".
Entón, o autor da reportaxe expón,
finalmente, o dilema:
«Segundo a Unión Europea, os estados de Europa máis
propensos aos incendios son Portugal, España, Francia, Italia, Grecia e
Croacia. Partes dos Estados Unidos, Canadá, Australia e América do Sur tamén
están a sufrir cada vez máis incendios forestais. A tempada de incendios
forestais en Australia dura agora 130 días ao ano, prolongándose case un mes
nas últimas catro décadas. ( ) Os estados que se enfrontan á maior ameaza
inmediata están a se esforzar actualmente por reforzar as súas defensas para, nalgúns casos, reducir a dependencia de
contratistas externos».
E preséntanos as opcións de
Grecia e Francia, que terían impulsado a adquisición de modernas aeronaves,
investindo enormes cantidades (145 millóns Grecia e 250 millóns Francia) en
reforzar os seus servizos de extinción públicos, o cal contrastaría coas
alternativas que, sen confirmar, parece insinuar a publicación ao revisar a
política específica na materia de Portugal, España e Italia:
"O sector privado desempeñou historicamente un
papel importante nas operacións europeas de extinción de incendios,
especialmente en España, Portugal e Italia. Babcock foi un actor importante nos
tres países durante máis dunha década, operando un servizo aéreo de extinción
de incendios totalmente externalizado para Italia, incluíndo a xestión e
operación dunha frota de 19 avións CL-415 desde 10 bases italianas, desde 2011.
En España, onde a responsabilidade da extinción de incendios está delegada ás
comunidades rexionais, o sector privado tamén é significativo, xa que Babcock
proporcionou cobertura anteriormente nas Illas Canarias e Titan Aerial
Firefighting, con sede en Valencia, serviu ás autoridades rexionais, incluída
Cataluña, coa súa frota de avións cisterna Air Tractor AT-802. O ano pasado,
Babcock anunciou a venda das súas divisións de servizos aéreos de emerxencia en
todos os países como parte dun "programa de alineación estratéxica das
súas carteiras de proxectos", e aínda está por ver se outro operador do
sector privado intervirá para asumir estes contratos a longo prazo 2 ".
E volta a intervir o xestor da
compañía aérea de Portland:
"Sen dúbida, a industria privada pode ser máis
innovadora que as axencias gobernamentais e responder á crecente necesidade de
recursos aéreos para a extinción de incendios"
Matizando o outro, da Conair:
«Adquirir, deseñar, construír e operar grandes tanques
aéreos é enormemente caro, e os operadores privados requiren un compromiso por
parte dos organismos gobernamentais antes de realizar investimentos tan
grandes. Moi poucos operadores privados poden facer, ou farían, unha
adquisición dese nivel sen un contrato a longo prazo ou un acordo de compra
vixente cun organismo gobernamental».
Remata así a reportaxe:
"Concluíndo, mesmo cando as axencias nacionais de
loita contra incendios se comprometan a ampliar a súa propia capacidade aérea
de loita contra incendios, os operadores privados seguirán tendo que ofrecer
solucións a curto prazo no futuro previsible. Pero as relacións máis duradeiras
entre os provedores do sector privado e as entidades nacionais e rexionais ben
poderían converterse na nova norma."
Por tanto, non resulta un
desvarío pensar que un goberno onde predominan as mentiras, os amaños con
amigotes e as componendas orzamentarias, tirará nos próximos anos por
incrementar o gasto en medios aéreos foráneos, adelgazar ou conxelar as
partidas destinadas ás brigadas de extinción propias, converter en anecdótico o
papel das brigadas municipais e aumentar pouco a pouco o traballo en prevención
pero, moito nos tememos, sen cuestionar a función estratéxica da silvicultura
intensiva de coníferas e eucaliptos 3. Máis probábel é ver chover de abaixo a arriba que sorprendernos ante a
comparecencia na TVG da Conselleira Mentireira Ángeles V. a comunicar oficialmente a renuncia do
goberno da Xunta ao proxecto de Altri e á eucaliptización colateral da Ulloa.
Así, nesa incerteza, Galiza
enfrontará un crecente agravamento das condicións que propician e favorecen a
propagación dos grandes incendios. Como non estar preocupados polo futuro
inmediato desas enormes extensións de superficie onde o combustíbel se acumula
como nunca? Comarcas, deprimidas ou non, onde resisten ducias de aldeas e
lugares nos que moran aínda persoas moitas delas en situación de dependencia,
sen capacidade de intervir no territorio nin valerse na súa autodefensa. Na
responsabilidade dos axentes sociais está tratar de dar unha viraxe de 180º á previsión
que trazamos.
E no aspecto lúdico-musical, desta
vez vamos, por fin, materializar o que xa tiñamos que ter feito hai semanas,
que é traer aquí á banda Mando Diao e o seu incandescente tema One last fire:
1 https://www.airmedandrescue.com/latest/long-read/government-or-contract-aerial-firefighting-around-world
2 É curiosa a
evolución de Babcock no panorama dos servizos aéreos de extinción de incendios.
E isto, como se verá, ten relación coa frase da reportaxe que cita como
fundamental a “presenza de actores chave nos países”. Babcock España formaba
parte de Babcock International Group. Segundo a información básica en Internet,
esta multinacional británica estaría especializada en “servizos de xestión de
activos complexos e infraestruturas en contornas de seguridade e misión
crítica, con contratos civís pero asentando o seu negocio principal con organismos
públicos, particularmente co Ministerio de Defensa do Reino Unido”. Con todo, a
propia multinacional explicita no seu website: “Around 74% of our work is directed towards supporting the operational
and military environment of the UK's armed forces and its allies..”. O caso
é que a Babcock mercou en 2014 a empresa española INAER, que era a que
maioritariamente levaba os contratos de extinción aérea de incendios no Estado
Español, cando xa formaba parte de Avincis. E quen fundara a Inaer...? Pois un
importante empresario chamado Luis Miñano San Valero, que criara a empresa
HeliSureste con outros empresarios agrícolas da horta levantina, para despois
medrar coa citada Inaer, que chegaría estar investigada polos amaños nos
contratos do lume en varias comunidades autónomas. O caso foi que Inaer se
vendeu en 2006 por 250 millóns de euros ao fondo Investindustrial, que vendería
en 2010 o 49% das súas accións á KKR, valorando o grupo en 700 millóns. E no
2014 foi cando, novamente, se vende Inaer e Avincis á Babcock. Como cando se
incha artificialmente a valía dun futbolista para dar o pelotazo vendendo-o por
unha cantidade desorbitada, no caso de Inaer distintas autonomías incharían o
seu valor ao contratar con ela, para despois sucesivamente vender a empresa a
fondos que farían o grande negocio coa Babcock por unha cantidade inverosímil
de 1.100 millóns de euros. E o 14 de abril de 2021 o diario Expansión anuncia a
saída de Babcok co titular “Babcock abandona España tras la ruinosa compra de
Inaer”.
1
-


Comentarios
Publicar un comentario