Unha tese ben simple: a responsabilidade da Xunta e do PP por inacción
En Galiz(i)a a todo o mundo, ou a
case todo, lle gusta andar de festa. Temos un santoral inesgotábel que
aproveitamos como ninguén. Somos a terra verbeneira por excelencia, con permiso
ou sen permiso do norte de Portugal. Pero gustar da festa non significa evitar
a loita. De feito, durante moito tempo ambas pulsións eran indisociábeis en non
poucas parroquias. E o acontecido neste verán de 2025 pide loita, e pide saber
contra que e contra quen loitar. Do colectivo incendiario xa falamos na entrega
fundacional deste blog. Toca valorar a función de quen goberna.
A renuncia polÃtica á prevención
A tese é ben simple. En 2007 fÃxose
unha lei para poder enfrontar as múltiples responsabilidades e complicacións existentes
na prevención de incendios, nun paÃs con case 30.000 núcleos de poboación. Un
dos principais obxectivos da lei era meterlle man ás propiedades e predios que
arrodean eses 30.000 núcleos - as denominadas
faixas secundarias de xestión de biomasa -.
Se a propiedade se encontra ausente ou non cumpre coa obriga, habilÃtase
aos concellos para executar as rozas e pasarlle a minuta. E se os concellos non
son capaces de abordar a enorme magnitude de labores esperada, entón é o
departamento de Defensa do Monte (ou como se chame en cada momento) da
ConsellarÃa do Medio Rural o organismo responsábel de executar os traballos de
prevención, para poder cumprir con ese obxectivo da lei: ter preparada a
defensa contra incendios, especialmente nos núcleos de poboación próximos ás áreas
onde os lumes son recorrentes.
A lei iniciou a súa andaina e o goberno
bipartito tentou sentar as bases dun sistema preventivo de abordaxe do problema
dos lumes. Pero que pasou desde o momento en que Feijoo se converteu en
presidente e o PP volveu a dominar os resortes do poder autonómico? Pois
comezou a viaxe cara e reforma da lei. Ata 2023, un total de 105 modificacións.
A inacción e a acción ineficaz da
Administración
Desde o punto de vista da
actuación en materia preventiva dos lumes desenvolvida pola Xunta de Galicia
nos últimos 15 anos, non existe dúbida entre as persoas duchas na materia en
que ten existido inacción e acción ineficaz. A guinda dese enorme pastel de inacción
e acción ineficaz terÃana posto os megaincendios deste verán de 2025. Só
restarÃa a actuación de oficio dalgún fiscal ou fiscala para empedrar un novo
camiño de responsabilidade institucional fronte ao cambio climático.
Porque, en primeiro lugar, existe
responsabilidade por acción polÃtica: as sucesivas modificacións da lei
demostran a vontade e intencionalidade polÃticas de baleirar ou limitar o
carácter práctico da norma e a súa aplicabilidade en polÃtica preventiva do
lume, ademais de demostrar a persecución do obxectivo de “lavarse as mans” e
librarse de responsabilidade na planificación e execución dos traballos
preventivos. Isto xa demostrarÃa a acción ineficaz da administración dos
diferentes gobernos do PP desde 2009.
En segundo lugar, o que resta en pé da lei orixinal é o suficientemente claro para establecer unha superioridade ou xerarquÃa administrativa no obxectivo lexislativo de abordar a preparación e defensa dos núcleos de poboación fronte á propagación do lume. É o departamento de Defensa do Monte o que ten que valorar e impulsar a sinatura de convenios cos concellos, pois só ese departamento ten a capacidade obxectiva de ponderar as necesidades na materia, non un concello especÃfico e particular. Tamén é ese departamento o que debe efectuar o seguimento de se os concellos teñen elaborado e aprobado plans preventivos municipais. Sen comprobación, sen requerimento e sen proposta de cooperación estarÃamos nun claro abandono das obrigas competenciais e da responsabilidade administrativa. Aà residirÃa a inacción. E, no caso de ter impulsado os pertinentes convenios, a súa insuficiente dotación orzamentaria e de efectivos volverÃa a situar a acción ineficaz da Administración sobre os feitos obxectivos.
As famosas “Pedras que arden” do presidente neumático
A xestión nos montes públicos
Como proba da inacción no propio
terreo, basta con coñecer como lles foi aos montes públicos onde a Xunta exerce
a titularidade. Por exemplo, O Invernadeiro. Ou os montes da Edreira e das NebuÃñas.
No primeiro caso, en 1984 a Xunta fÃxose coa propiedade mercándolle o predio a
Papelera Española tras un lume que arrasou en 1981 boa parte dos Montes do
Invernadeiro. En 34 anos, entre 1984 e 2018, non se acometeu silvicultura
algunha, incluÃndo os 21 anos transcorridos desde a súa declaración como parque
natural ata o momento en que se aprobou unha tÃmida actuación. Cara 2018, co
ánimo de favorecer o crecemento da masa de Pinus
sylvestris, encomendouse a Finsa o rareo das árbores plantadas habÃa máis
de 50 anos, que apenas levantaban 7 ou 8 metros de altura. No verán de 2020 chegaron
os primeiros avisos en dúas tormentas secas nas que caeron raios, provocando
dous lumes que queimaron 100 e 150 hectáreas.
De seguida se comentou a enorme inoperancia que implicaba para un pronto ataque
carecer das comunicacións axeitadas entre o Parque Natural e os operativos de
extinción. Pero nada comparábel co que acontecerÃa en 2022. Outro raio, caÃdo
naquela fatÃdica noite de treboada do 15 de xullo, deu en armar un enorme
incendio que calcinarÃa máis de 8.000 hectáreas dos montes do Invernadeiro,
Pradoalbar e Queixa. Outro lume, desta vez provocado posibelmente por intereses
gandeiros (e comentaremos noutra entrega máis en detalle todo o que acontece en
Queixa arredor dos pastos e os lumes), arrasou un mes despois os piñeirais da
Edreira. En ambos casos, no Invernadeiro e na Edreira-Monte das NebuÃñas, non
existiu nunca un plan preventivo de incendios que non se limitase a repasar
cortalumes con bulldozers. Unha vez carbonizadas nos lumes de 2022, a Sra.
Conselleira de M.A. agarda que as sucesivas nevaradas invernais e os calores do
verán vaian apodrecendo os esqueletos en pe dos piñeiros do Invernadeiro, en
coherencia coa inacción practicada nese parque natural ao longo de décadas. Nos
montes da Edreira, a invasión de procesadoras non demorou e hoxe aquilo é unha
paisaxe marcada a ferro polo paso de maquinaria, que contrasta con aquel
piñeiral que albergaba unha interesante fauna de corzos, cervos e lobos.
Pero existe unha outra cuestión,
de vital importancia, que nos montes de utilidade pública debe ser xestionada
con transparencia. Os aproveitamentos, ben de madeira, recursos micolóxicos ou
pastos, deben ser xestionados garantindo a sustentabilidade do recurso e
asegurando a transparencia mediante contratos públicos. Esta última condición foi
ignorada de sempre nos montes públicos existentes na Serra de Queixa, imperando
un modelo caracterizado polo escurantismo e por unha relación tóxica entre Administración e administrados, onde un laissez faire con tintes
protoclientelares da paso á máis perversa maquinaria inercial do pastoreo e do lume.
Esa mesma inacción e abandono en materia de prevención caracteriza outros montes
nos que a titularidade e supervisión colexiada lle corresponde á Xunta, aÃnda
que teña entregada, cedida ou conveniada a xestión.
As fallas no operativo de extinción
No caso do operativo de
extinción, só vamos mencionar un argumento, suficiente para apontoar a tese da
responsabilidade civil subsidiaria por inacción. O número de contratos
executados en 2025 para condutores de motobombas non cubrÃa o número de prazas
necesarias para garantir a actividade en todo momento, nas tres quendas
diarias, da totalidade dos vehÃculos disponÃbeis. O ridÃculo e a vergoña non
afloraron ao rostro do presidente neumático cando solicitou do Goberno Central
un número imposÃbel de motobombas e condutores, sen ter a Xunta cuberto as
prazas propias. Existindo un instrumento técnico que ponderaba as necesidades
materiais e humanas do operativo de extinción debendo, entre outras cuestións,
de simular a peor das situacións para poder calibrar a maior das necesidades,
resulta que o presidente da Xunta de Galiza, no peor da vaga dos lumes, lle
pide, lle esixe ao presidente do Goberno do Estado algo que, ou ben non
estimaron convenientemente no PLADIGA ou non o quixeron executar por mesquindade,
pondo en risco a miles de persoas e propiedades. Se atendemos ás novas
publicadas por algún medio, terÃa existido incluso recorrencia e desatención de
avisos que alertaban sobre a insuficiencia das prazas convocadas para facer
fronte a vacantes e baixas, moitas delas nos postos de condución de motobombas
(“desde la SecretarÃa Xeral Técnica de la
ConsellerÃa de Medio Rural se negaron a cubrir los puestos vacantes y no
vacantes antes de la campaña de incendios” 1)
Podemos padecer xordeira e
cegueira unha semana, un mes ou incluso varios anos. Pero pedirnos que
convivamos con esas eivas e que, ademais, non usemos a cabeza, é de parvos. Como
pretender convencernos, e asà fixo o presidente neumático no Parlamento, de que
a Xunta se ocuparÃa a partir de agora das faixas secundarias de xestión da
biomasa, ignorando que por riba das responsabilidades directa da propiedade e
condicionada dos concellos está a última e superior da propia administración
autonómica.
1 https://www.eldiario.es/galicia/xunta-pide-motobombas-gobierno-pasan-turnos-enteros-aparcadas-falta-personal_1_12546519.html

Comentarios
Publicar un comentario